keskiviikko 14. tammikuuta 2015

Voihan värvöttäjä

Oikea silmäluomi nykii ja pomppii itekseen nyt jo toista viikkoa - jep, elohiiri siis. Tai myokymia, läpättäjä tai nykyttäjä tai ihan vaan ärsyttävä vaiva! On mulla ollu tämmöstä ennenkin, mutta ei näin pitkään yhtäjaksosesti! Piti nyt sit vähän tutkia, mistä tämmönen johtuu ja etenkin, että miten sen saa pois.


Terveyskirjasto kertoo, että elohiirestä puhutaan silloin, kun lihas supistelee ei-tahdonalaisesti. Syytä tällaiselle lihassupistelulle ei tiedetä, mutta väsymys, stressi, ruumiillinen rasitus ja runsas kahvin juonti voivat herkistää elohiirelle. Myös alkoholi ja tupakointi voivat aiheuttaa elohiiren oireita.

Hesarin jutussa on haastateltu  neurologi Mikaen Ojalaa, joka on kertonut, että kyseessä on psykosomaattinen oire, joka kertoo usein sterssistä. Jutussa ohjeistetaankin miettimään työn ja levon määrät. Myös silmien ja pään seudun rasittuminen voi olla yhteydessä elohiireen, jolloin näyttöpäätetyötä tekevillä on suurempi alttius saada elohiiri.

Ei tää mun "työpiste" kotonakaan ehkä ihan ergonominen ole :)

Syitä voi siis hakea monesta paikkaa:
  • Väsymys - ei mielestäni enempää kuin aimminkaan. Olen yrittänyt nukkua pidempiä yöuniakin kuin viime vuonna, joten tästä ei pitäisi olla kyse.
  • Stressi - yksi mahdollinen syy kyllä. 
  • Ruumiillinen rasitus - myös tämä on mahdollinen syy, sillä rasitustakin on tullut viime aikoina taas enemmän, sillä olen ihan onnistuneesti lisännyt liikuntaa.
  • Runsas kahvin juonti - NOT!
  • Alkoholi - tipaton tammikuu menossa, joten ei taida johtua tästä - ja tipaton on siis kyllä pitänyt ;)
  • Tupakka - no ei osu oikein tääkään
  • Näyttöpäätetyö - jep!

Oliskohan mun kohalla syynä siis kombinaatio stressistä, rasituksesta ja näyttöpäätetyöstä?! Tällä olettamuksella nyt lähdetään ja yritetään hoitaa raivostuttava vaiva kuntoon!

Töissä täytyy siis kiinnittää huomiota ergonomiaan (myönnän että olen ehkä maailman surkein ihminen tässä asiassa) ja ottaa taukojumppa mukaan työpäivän lomaan. Onneks meiltä löytyy töistä keppejä, käsipainoja yms jumppavälineitä, joten tää ei ole kuin viitseliäisyydestä kiinni.


Stressi - mä en itseasiassa tunne itseäni ihan mahottoman stressaantuneeksi, mutta kyllä sitä voi olla päällä. Töissä on ollut rankkaa ja se varmasti tuntuu kropassa. Yritän ottaa enemmän löysin rantein ;)

Liikuntaprojektia en nyt haluaisi himmailla, kun se on alkanu niin hyvin! Enkä mä mitenkään mahottomasti oo omasta mielestäni rasittanu kroppaani. Viime viikolla tuli liikuntaa n. 5h - ei se nyt voi olla liikaa!

Ja liikunta on sitäpaitsi lääkettä mun jumittuneelle hartiaseudulle, eli sen pitäisi siis kyllä myös auttaa tähän tilanteeseen. Oon käyny kokeilemassa monen moista uutta lajia (joista kirjottelen jossain kohtaa myöhemmin enemmän) ja liikunta tuntuu taas tosi hauskalta! Liikuntaa siis ehdottomasti jatkan, mutta kuuntelen kroppaani ja pidän enemmän vapaapäiviä, jos tuntuu siltä!

Liikunnan vähentämisen sijaan yritän vähentää ressiä fiilistelemällä tätä kuvaa viime kesältä :)

Toscana

Jospa näillä "lääkkeillä" saisi silmän kuntoon! :)


1 kommentti:

  1. Näillä konsteilla sain elohiiren häviämään! Viikko siihen varmaan meni, mutta sen jälkeen ei ole nykimistä onneksi ollut.

    VastaaPoista